TRIPLE-S LINK STUFF TWITTER INSTAGRAM FACEBOOK FOLLOW BACK
Assalamualaikum!

Siti Sarah Sophia. Nothing much. Nothing special.

Tagboard!


My Post


Thanks Bear

Photobucket
Layout Designer
♥gadis Prety
Others:



Cerpen - Saya & Nina
Entry updated on Saturday 23 November 2013
Entry got 0 comments | Fly to top :3

Saya & Nina
Saya dan Nina kenal pada tahun 2012 tetapi kami tidak begitu rapat. Jarang bercakap dan tempat duduk pun selang sebaris. Saya duduk di hadapan dan Nina dibelakang.

Tahun ini, tahun 2013, saya dan Nina mula rapat. Kami mula rapat bila salah seorang rakan sekelas saya yang bernama Farhana terseliuh kaki dan kelas asal kami yang berada di tingkat empat iaitu tingkat atas sekali diletakkan di tingkat bawah sekali. Apabila kedudukan kelas bertukar, dengan automatiknya, ramai yang menukar tempat duduk termasuk saya dan Nina.

Saya masih ingat, pada waktu kelas kami ditukarkan, Nina tidak hadir. Saya fikir, saya mahu duduk di tempat asal saya tetapi Erieana dan Ilya menyarankan saya duduk di sebelah kiri mereka.

Pada esok hari, Nina datang dan kami suruh Nina duduk di sebelah kiri saya. Bermula pada hari itu, tiada kebisuan di antara kami. Setiap hari, ada sahaja cerita yang kami kongsikan. Tidak kira drama di kaca televisyen, hal keluarga dan banyak lagi, kami kongsikan bersama.

Sebelum kami mula rapat, saya memang sudah tahu bahawa Nina akan berpindah tetapi tidak tahu bila. Waktu itu, saya tak rasa apa-apa lagi kerana kami masih belum rapat. Bila kami mula rapat dan Nina kata, minggu pertama bulan September Nina akan berpindah, saya ada rasa yang kurang enak. Saya rasa kosong. Saya rasa tak sanggup ingin hadapinya. Ada lagi dua minggu sebelum Nina pindah. Pada waktu itu, saya berharap agar masa diperlahankan supaya saya ada waktu untuk bersama Nina.

Dua minggu kemudian, Nina kata, dia tidak pasti bila dia akan berpindah tapi yang pasti dalam masa terdekat. Saya amat bersyukur waktu itu!

Seminggu selepas itu, Nina kata, hari Jumaat adalah hari terakhirnya. Sekali lagi, saya berharap agar masa diperlahankan.

Ilya, Kaisah, Sakinah dan Farisha ingin pergi ke sekolah rendah mereka pada hari Jumaat untuk kali terakhir yang Nina akan lawat. Saya yang tiada kena mengena dengan sekolah rendah mereka, turut ikut serta kerana ianya ada kaitan dengan Nina.

Nasib baik waktu persekolahan kami ialah sesi petang. Kami pergi ke sekolah rendah mereka pada waktu pagi. Pada waktu itu, Nina belum sampai. Ilya mengambil inisiatif untuk menelefon Nina dan jawapannya…

“Maaf, Ilya. Aku tak boleh pergi. Aku kena kemas barang untuk pindah rumah.”, saya yang berada di sebelah Ilya dapat mendengarnya dan saya tidak percaya! Saya soal banyak kali pada Ilya untuk meminta kepastian.

Jadi, kami teruskan juga dengan jumpa dengan cikgu-cikgu sekolah rendah mereka. Berbual, berkenal-kenalan dan bergurau senda. Selepas itu, kami duduk di kantin. Ilya, Farisha, Kaisah dan Sakinah melayan murid-murid sekolah mereka yang mereka kenal. Hanya saya, Farhana dan Chalyla yang tidak buat apa-apa kerana kami bukan murid di sekolah itu.

Disebabkan bosan, saya, Farhana dan Chalyla menangkap beberapa gambar menggunakan kamera ayah saya untuk dibuatkan kenangan. Kami ada juga jumpa dengan adik Nina yang bernama Raoul. Raoul sangat comel! Sama seperti kakaknya. Kami juga berkenal-kenalan dengan adik Kaisah yang bernama Aiman dan Ainul. Adik Farisha pula bernama Fadhil dan Fasha. Adik Ilya bernama, Umar. Umar juga sangat comel! Sama seperti kakaknya. Mereka dua beradik ada lesung pipit.

Selepas itu, kami duduk di hujung padang yang berdekatan dengan pagar. Kami menangkap gambar dan membuat video istimewa untuk Nina. Di dalam video itu, Farisha menangis. Saya pula tidak tahu nak cakap apa. Banyak gelak ketawa yang berlaku waktu itu.

@@@@

Sekarang, waktu Pendidikan Islam. Selepas itu, balik dan saya takut memikirkan waktu balik itu kerana di kelas sebelumnya iaitu waktu Matematik, Nina ada tanya;

“Sarah, awak rasa awak akan menangis tak? Saya rasa saya akan menangis.”

Waktu tu, saya harap saya tidak akan menangis.

@@@@

Kami berpeluk-pelukan dan saling meminta maaf. Kami harap moga kami dipanjangkan umur agar dapat bertemu lagi.

Saya? Perkara yang saya cuba hindari, terjadi. Saya menangis!

Sebaik sahaja selesai waktu Pendidikan Islam bersamaan dengan habis waktu persekolahan, saya muram. Saya tak nak menangis! Saya kuatkan hati saya, tapi kawan baik saya, Fatin, perasan.

Fatin pujuk saya. “Sarah, awak okey? Sabar, okey?”

Saya menganggukkan kepala saya. Saya kuatkan hati saya. Dalam hati, saya marahkan Fatin kerana pujuk saya. Saya tidak boleh dipujuk, makin dipujuk, makin ‘hujan’ saya dibuatnya. Nak marah pun, tak boleh sebab hanya Nina yang tahu perkara itu. Hanya Nina!

Air mata saya mula menitik tetapi saya tersenyum. Saya tak nak nampak begitu sedih. Saya kesat air mata saya menggunakan hujung tudung sekolah saya. Nina pun menangis tapi air matanya tidak sempat menitik kerana dikesat terlebih dahulu.

Pada waktu saya peluk Nina, saya boleh tahan air mata saya dari jatuh. Selepas itu, Fatin pujuk saya sekali lagi. Apa lagi, ‘hujan’lah! Ini pertama kali saya menangis begitu teruk.

Dalam perjalanan keluar sekolah, Fatin masih setia memujuk saya. Fatin tahu, saya rapat dengan Nina sejak kebelakangan ni. Saya cuba kata, “Saya okey.”, tapi tak boleh. Saya menangis dan hanya mempu menganggukkan kepala saya apabila dipujuk Fatin.

Sebaik sampai rumah, saya ceritakan pada ibu saya dan terus masuk ke bilik dan menangis lagi. Selepas tonton drama Kampung Girl, saya turut menangis. Jalan ceritanya lawak tetapi saya menangis kerana saya tiada kawan lagi untuk berkongsi cerita tentang drama itu. Saya dan Nina minatkan drama itu.

Saya rancang, ingin buat entri baru di blog saya tentang Nina tapi saya tak sanggup. Saya tahu saya akan menangis lagi.

@@@@

Nina datang sekolah pada hari Isnin! Ada sedikit masalah pada permohonan pindah sekolah itu. Saya bersyukur sangat! Saya ingatkan, lambat lagilah Nina akan pindah tapi hari Jumaat itu, hari terakhir Nina. Kali ini, Nina betul-betul pindah. Sekali lagi, Nina tanya saya, adakah saya akan menangis?

Saya harap tak.

Nina ada bagi saya hadiah. Saya kata, sepatutnya saya yang beri tapi Nina hanya tersenyum. Saya rasa bersalah sangat!

Pada waktu balik, saya bayangkan seperti minggu lepas. Kami berpelukan dan saling meminta maaf tapi lain pula yang jadi. Nina lari!

Pada esoknya, saya baca entri baru di blog Nina. Menurut Nina, Nina lari sebab tak nak menangis. Saya terharu apabila membacanya.

Walau apapun yang terjadi, Nina tetap kawan baik saya. Saya tak akan lupakan Nina dan Nina juga sudah berjanji bahawa Nina tak akan lupakan saya. Nina ialah sahabat dunia akhirat saya…

~Tamat~

P/S: Yup. Nina. Alaa... Nina Amiera tu. Yang Triple S buat entri pasal dia tu. (tak pasal-pasal) Cerpen ni dah lama Triple S nak jadikan entri di blog, tapi asyik terlupa je! So, yeah... This is it. LOL. Triple S pernah hantar cerpen ni untuk Pertandingan Cerpen BLINK yang dianjurkan oleh Kak Izanor tapi tak menang. Nasib baik! Kalau tak, memang tak boleh Triple S nak post di blog!

P/S #2: Blog ni untuk suka-suka je. My online diary. Tapi nampaknya, Triple S dah letak novel dan cerpen pula. :3 Tak kisahlah! Nak tunggu novel-novel Triple S kat Triple S & Novel tu tamat, tahun depan kot. :3

P/S #3: Nina, I hope you read this. :) (walaupun muka dah tebal setebal dua buah kamus dewan!) Enjoy! :P LOL.

Triple S

Post a Comment

Done read my entry? Wanna comment? My pleasure...